مقاله کوتاه: کدام یک ابتدا می آید، انگیزش یا یادگیری؟
🖋نویسنده: مارک انسر (Mark Enser)
🔴مارک انسر مقاله کوتاه خود را با این نقل قول از کتاب جدید کرِشنر (Kirschner) و هندریک (Hendrick) (یادگیری چگونه اتفاق می افتد) شروع می کند که:
“بین انگیزه و یادگیری رابطه ای علی یا رابطه ای متقابل وجود ندارد، بلکه یادگیری خود منجر به انگیزش می شود"
انسر توضیحات خود را در این رابطه اینگونه ادامه می دهد که این یافته مبتنی بر شواهد تجربی (Garon-Carrier et al, 2016 و McConney et al, 2014)، نکات مهم بسیاری را برای معلمان و مدارسی به همراه دارد که هزینه زیادی را صرف برانگیختن انگیزشی دانش آموزان می کنند. او همچین به تجارب خود نیز در این رابطه اشاره می کند که او نیز زمان زیادی را به امید بهبود عملکرد دانش آموزان ضعیفش، صرف انگیزه دادن به آنها کرده است. در حالیکه اکنون او در این مقاله اینگونه تلاش ها را موثر نمی داند. وی در جایی از این مقاله کوتاه از خود می پرسد که اگر به جای صرف این همه وقت برای انگیزه دادن به دانش آموزانم، سعی می کردم که شرایطی را برای آنها فراهم سازم که طعم موفقیت را بچشند، در آنصورت چه اتفاقی می افتاد؟ آیا موثرتر نبود؟ او در جواب این سوال مجدد به تجربیات خود باز می گردد و می گوید که من می توانم تصور کنم در چنین موقعیتی چه اتفاقی می افتاد: چه بسا دانش آموزانی هستند که وقتی با یک تکلیف دشوار مواجه می شوند و قادر نیستند آن را انجام دهند، به محض اینکه بفهمند توانایی انجام آن را دارند، در صدد انجام آن بر خواهند آمد. یا زمانی که یک موضوع برای دانش آموزی خسته کننده است، زمانی که در آزمون نمره خوبی نسبت به همتایان خود کسب می کنند انگیزه لازم رو برای یادگیری آن موضوع به دست می آورند.
🔆در آخر نیز مارک انسر چند توصیه به شرح زیر، برای ایجاد موقعیت هایی که در آن یادگیری می تواند منجر به انگیزش شود را ذکر می کند:
(۱) اجتناب از تحمیل بارشناختی: بارشناختی اضافی زمانی بر یادگیرنده تحمیل می شود که مطالب زیاد یا پیچیده ای برای یادگیری به دانش آموز داده شود. راه حل کاهش بارشناختی در چنین شرایطی تجزیه/شکستن تکلیف پیچیده به گام های کوچک و روشنتری است که یادگیری آن ها را آسان تر می کند. به این ترتیب، در چنین شرایطی ما می توانیم مطمئن شویم قبل از اینکه یادگیرنده به گام بعدی برود گام قبلی را به خوبی یاد گرفته است.
(۲) پشتیبانی یادگیرندگان برای کسب موفقیت: طبق این تفکر که "یادگیری منجر به انگیزش می شود"، تا یادگیرندگان طعم موفقیت را نچشند شروع به یادگیری یک تکلیف نخواهند کرد. از این رو توصیه می شود یادگیرندگان در انجام تکالیف پشتیانی شوند تا بتوانند موفقیت را حس کنند، و به این ترتیب برای یادگیری های بیشتر برانگیخته شوند.
(۳) بنا کردن یادگیری های جدید دانش آموزان بر یادگیری های قبلی یا آنچه که آنها از قبل می دانند: در صورتی که دانش آموزان موضوع جدید موردنظر را خارج از درک خود بدانند یا از قبل در مورد آن دانشی نداشته باشند انگیزه خود را از دست می دهند. بنابراین در این رابطه می توان آن ها را با ارتباط دادن موضوع جدید با طرح واره های موجودشان پشتیبانی کرد.
✅مارک انسر به عنوان نتیجه پایانی بیان می کند که معنای واقعی "یادگیری منجر به انگیزه می شود" این است که اگر واقعاً به خوبی بر روی آموزش دانش آموزان تمرکز کنیم، یادگیری آنها آسان تر خواهد بود و بنابراین برای ادامه کار انگیزه ی بیشتر خواهند داشت. از این رو دیگر نیازی به سخنان انگیزشی یا تشویق کننده نیست.