بهداشت روان
 
بهداشت (سلامت) روان چیست؟
سلامت روان به نحوه تفکر، احساس و عمل شما مربوط می شود .بطور کلی مردمی که از سلامت روان خوبی برخوردار هستند:
 دارای نگرش مثبت هستند … آنها آماده بر خورد با مشکلات زندگی هستند.
· در مورد خود و دیگران احساس خوبی دارند.
· در محیط کار و فعالیتشان و در روابط شان مسئو لیت پذیر هستند.
وقتی از سلامت روان خوبی برخوردار باشید، انتظار بهترین چیزها را در زندگی دارید … وآماده برخورد با هر حادثه ای هستید.
چرا باید در مورد سلامت روان بدانیم؟ چون با آموختن ویژگی های سلامت روانی، بهتر می توانید به آن دست پیدا کنید.سلامت روانی در بسیاری از موارد مانند سلامت جسمانی است.
بطور مثال : بسیاری از مردم گهگاه احساس افسردگی می کنند همانطور که بسیاری از مردم دچار سرماخوردگی می شوند . شما نمی توانید از همه نا راحتی های روحی جلوگیری کنید، همانطور که از بروز همه بیماریها نیز نمی توانید جلوگیری کنید. رسیدن به سلامت روانی خوب به هیچ وجه تصادفی نیست . این امر با صرف زمان و زحمت محقق می شود! اعتماد به نفس کلید سلامت روان است. اینکه شما چه نظری نسبت به خودتان دارید، شدیداً به نحوه تفکر، احساس و عمل شما مربوط می شود . وقتی اعتماد به نفس بالا باشد :
احتمالاً : رضایت خاطر از زندگی دارید. روابط سالم و قوی برقرار می کنید. هدفهای زندگی را مشخص می کنید و به آنها می رسید. برای حل مشکلات به خود اتکا می کنید. وقتی اعتماد به نفس پایین باشد :
احتمالاً : احساس می کنید زندگی خارج از کنترل شماست . استرسها برایتان طاقت فرساست. در انتظار شکست هستید و نهایتاً شکست می خورید. از مشکلات زندگی فرار می کنید.
شما می توانید «اعتماد به نفس» خود را بسازید! راه صد ساله در یک شب نمی توان پیمود، ولی شما با پشتکار می توانید به نتیجه برسید. تمایل به پیشرفت داشته باشید. با خودتان صادق باشید. اعتماد به نفس سالم همیشه با یک تصویر صحیح از خود شروع می شود. هر کسی نقاط ضعف و قوتی دارد. برای پیدا کردن این نقاط قدری وقت بگذارید و سپس کار کردن با آنها را بیاموزید. اهداف خود را معین کنید. خود را با دیگران مقایسه نکنید، به جای آن استانداردهای خود را برای موفقیت تنظیم کرده و برای رسیدن به آنها کوشش کنید. نهایت تلاش خود را انجام دهید. استرس یکی از واقعیتهای زندگی است ولی برخورد مناسب با آن به شما کمک می کند سالم بمانید. میزانی از استرس طبیعی است، اما استرس بیش از حد می تواند زیانبار باشد در صورتیکه استرس بهر دلیلی طولانی شود می تواند موجب فرسایش بدن شود که نتایج آن عبارتند از : زیانهای جسمی از قبیل : مشکلات قلبی، سردردها. زیانهای روانی از قبیل افسردگی و اضطراب . چگونگی کنار آمدن با استرس را بیاموزید. موقعیت های پر استرس را محدود کنید. وقت خود را تنظیم کنید. با دیگران صحبت کنید. تکنیکهای آرامسازی (Relaxation) را بیاموزید. تنفس های عمیق، تمرکز، آرامش ماهیچه ها تنها برخی از راههای خلاصی از استرس هستند. عقل سالم در بدن سالم است. هر دوی اینها دریک سیستم پیچیده با هم کار می کنند. برای حفظ این تعادل وارد عمل شوید. از استعمال الکل و مواد مخدر خودداری کنید. سیگار را ترک یا کم کنید. بطور منظم ورزش کنید. از مواد غذایی مناسب استفاده کنید. به اندازه کافی استراحت کنید. وزن خود را کنترل کنید. وقتی که مشکلات بروز می کنند: در این حالت حتی افرادی که از سلامت روان خوبی برخوردارند، ممکن است احساس ناراحتی کنند. همه گاهی احساس خستگی و کسالت می کنند، ولی نیاز به رنج کشیدن نیست. در صورت بروز علائم زیر نیاز به کمک دارید : علائم شدید یا طولانی مدت روی روابط، شغل، مطالعه و یا سلامت جسمی شما تأثیر بگذارند. درمان وجود دارد: بسته به نوع مشکل شما می توانید از یکی از کمکهای زیر بهره بگیرید : مشاوره از افراد حرفه ای در این زمینه بصورت گروهی، خانوادگی یا فردی گروههای خودیاری که در گروهها که مشکلات مشابه داشته اند فرد را مورد حمایت قرار می دهند. داروها… که ممکن است برای کاهش برخی علائم تجویز شوند. بنابراین هیچ گاه اجازه ندهید بین شما و سلامت روحی تان یک مشکل قابل درمان، فاصله بیندازد.